Az autó állapotfelmérés során kívülről szemrevételezzük a járművet, és átvizsgáljuk a karosszéria állapotát, fényezését, valamint mérjük a műszeres festékréteget, hogy feltárjuk a korábbi esetleges sérüléseket. Vizsgáljuk az üvegeket, az alvázat rozsdára és sérülésekre, valamint a féktárcsákat és fékbetéteket. Ellenőrizzük a futómű alkatrészeit, mint a lengéscsillapítókat, gömbfejeket, porvédőket, és megnézzük a felnik és gumik állapotát és korát. Végül pedig ellenőrizzük a kipufogót.
Egy átlagos autó vizsgálatához csak néhány tízezer forintos eszköz szükséges. A jármű külső felületén, mint a fényezett részeken (ajtók, motorháztető, csomagtérfedél), az eredeti gyári festék általában 80-150 mikron vastag.
Azonban, néhány ponton, például a kő- illetve sárrétegnek kitett területeken, vagy a küszöb alatt és a kerékjárat mögött, a réteg valamivel vastagabb lehet. A motortér, csomagtér kárpitok, ajtónyílások belső részei és a falcok vonalvezetése területén azonban a bevonatréteg kevesebb festékrétegből áll, általában csak körülbelül 40-80 mikron.
Amikor javításra van szükség, a simított-porfelhordott elemeken (például csiszolt és festett részeken) a bevonatréteg akár 2-300 mikron is lehet. Azonban ha a bevonat vastagsága sokkal nagyobb vagy egyenetlen, akkor horpadásokat és repedéseket fedezhetünk fel, amiket idővel meg kell javítani, hogy kozmetikai problémákká ne váljanak.
Ha vastag festékfestéket tapasztalunk a fontos tartóelemeken vagy váznyúlványokon, vagy hegesztések és polírozás nyomait látjuk a falcokon vagy a zárfalon, ez azt jelzi, hogy az autó súlyos balesetet szenvedett és vissza kellett hozni a vázszerkezet eredeti állapotába.
Az ilyen vázszerkezet sérülések súlyos biztonsági problémákat okozhatnak, és nem kellene javítani őket. Azonban, sajnos, sok autó kerül az használt autó-piacra Magyarországon, ami ilyen sérüléseket szenvedett. Az autószerkezet merevségét és utasszállító-képességét gyengítik és az autó használhatatlanná válik.
A sérülések kimutatása érdekében a rétegvastagság mérő eszköz segítségével ellenőrizni kell az autó megvásárlásakor. Az eszköz használata nemcsak az esztétikai problémákat mutatja be, hanem akár életet is menthet a jövőben!