Mit kell nézni autóvásárláskor?
Az autóvásárlás izgalmas, de fontos, hogy alaposan átnézzük az autót vásárlás előtt. Mit kell nézni autóvásárláskor:
1. Gumik
- Profilmélység: A gumiabroncsoknak legalább 1,6 mm profilmélységgel kell rendelkezniük.
- Gumi állapota: Ellenőrizzük a gumik kopását, sérüléseit és a futófelület egyenletességét.
- Gumiabroncsok kora: Figyeljünk a gyártási dátumra, amely a gumi oldalfalán található.
Profilmélység
- Minimális követelmény: Magyarországon törvényileg előírt, hogy a gumiabroncsok profilmélysége legalább 1,6 mm legyen. Ennél kisebb profilmélység esetén az autó nem felel meg a műszaki követelményeknek.
- Miért fontos a megfelelő profilmélység? A profilmélység határozza meg a gumi tapadását az útfelülethez, különösen esős vagy havas időjárásban. Túl kopott gumikkal jelentősen megnő a fékút, és csökken a vízkiszorító képesség, ami aquaplaninghez vezethet.
- Hogyan ellenőrizhetjük? A profilmélységet egy speciális eszközzel vagy egy 20-as érme segítségével mérhetjük. A 20-as érme külső peremének mélyedései jelzik a 1,6 mm-es határt. Ha a barázda nem éri el a mélyedést, a gumi cserére szorul.
Gumi állapota
- Kopás: A gumik egyenletes kopása normális, de ha a kopás egyenetlen, az arra utalhat, hogy a kerekek nincsenek megfelelően kiegyensúlyozva vagy a futóműben van valami hiba.
- Sérülések: Keressünk vágásokat, kidudorodásokat, repedéseket vagy egyéb sérüléseket a gumin. Ezek a sérülések befolyásolhatják a gumi stabilitását és növelhetik a defektek kockázatát.
- Futófelület egyenletessége: A futófelületnek egyenletesnek kell lennie. Az egyenetlen kopás a keréknyomás eltéréseire, a futómű beállításának hibájára vagy a rossz minőségű útfelületre utalhat.
Gumiabroncsok kora
- Gyártási dátum: A gumi oldalfalán található egy négyjegyű szám, amely a gumi gyártási hetét és évét jelzi. Az első két számjegy a gyártási hetet, az utolsó két számjegy pedig az évet jelöli.
- Miért fontos a gyártási dátum? A gumik idővel öregednek, még akkor is, ha nem használják őket. Az öregedés hatására a gumi keményebbé válik, elveszíti rugalmasságát és hajlamosabb a repedésekre. Általában ajánlott, hogy a gumiabroncsok életkora ne haladja meg az öt évet.
2. Karosszéria
- Karcolások, sérülések: Vizsgáljuk meg a karosszériát alaposan, különös tekintettel a kerékívek és a lökhárítók környékén.
- Panelhézagok: A karosszériaelemek közötti hézagoknak, illesztéseknek egyenletesnek kell lenniük.
- Színárnyalatok: Ellenőrizzük, hogy a karosszéria különböző elemei azonos színárnyalatúak-e.
Az autó karosszériájának állapota fontos információt nyújt a jármű múltjáról és általános állapotáról. Az alábbiakban részletesebben kifejtjük, mire érdemes figyelni a karosszéria vizsgálatakor.
Karcolások, sérülések
- Karosszéria elemek: Alaposan vizsgáljuk meg az autó minden karosszéria elemét, különös tekintettel az ajtókra, sárvédőkre, motorháztetőre és csomagtérfedélre.
- Kerékívek és lökhárítók: Ezek a részek a legkitettebbek a sérüléseknek, ezért itt különösen alaposan keressünk horzsolásokat, benyomódásokat vagy töréseket.
- Alváz: Ha lehetséges, nézzük meg az autó alját is, hogy nincs-e rozsda vagy sérülés az alvázon.
- Küszöböket: A küszöböket gyakran elrejtik a szennyeződések, ezért érdemes alaposan megtisztítani őket, hogy felderítsük az esetleges sérüléseket.
Mire utalhatnak a karcolások és sérülések?
- Korábbi javítások: A javított elemek színe eltérhet a többi elem színétől, vagy a javítás nyomai láthatóak lehetnek.
- Baleset: A nagyobb sérülések arra utalhatnak, hogy az autó korábban balesetet szenvedett.
- Hanyag használat: A sok kisebb sérülés a tulajdonos gondatlanságára utalhat.
Panelhézagok és illesztések
- Egyenletesség: A karosszériaelemek közötti hézagoknak és illesztéseknek egyenletesnek kell lenniük. Ha a hézagok túl nagyok vagy egyenetlenek, az arra utalhat, hogy az autó korábban sérült, és nem megfelelően javították.
- Szimmetria: A jobb és bal oldali elemek közötti hézagoknak szimmetrikusnak kell lenniük.
- Alak: Az ajtóknak és a motorháztetőnek szorosan illeszkedniük kell a karosszériához.
Mire utalhatnak az egyenetlen hézagok?
- Sérülés: Egy baleset vagy ütközés miatt a karosszéria elemei elmozdulhattak, és a hézagok megváltozhattak.
- Rossz minőségű javítás: Ha az autót korábban javították, és a javítás nem volt megfelelő, az is okozhat egyenetlen hézagokat.
Színárnyalatok
- Egységes szín: Az autó teljes felületének azonos színárnyalatúnak kell lennie.
- Eltérések: Ha a különböző karosszériaelemek színe eltér, az arra utalhat, hogy az adott elemet újra festették, ami sérülésre vagy korábbi javításra utalhat.
- Fényesség: Az újrafestett elemek fénye gyakran eltér a többi elem fényétől.
Mire utalhatnak a színárnyalatok eltérései?
- Újrafestés: Ha egy elem színe eltér a többi elem színétől, az arra utal, hogy az adott elemet újra festették.
- Korrózió: A rozsda eltávolítása és újrafestése szintén okozhat színárnyalat eltérést.
3. Folyadékszintek
- Motorolaj: Ellenőrizzük az olajszintet és az olaj színét. A piszkos vagy túl sötét olaj jelzi, hogy a motor nem kap megfelelő kenést.
- Fékfolyadék: Ellenőrizzük a fékfolyadék szintjét és színét. A sötét vagy szennyezett fékfolyadék cserére szorul.
- Hűtőfolyadék: Ellenőrizzük a hűtőfolyadék szintjét és színét. A rozsdás vagy olajos hűtőfolyadék komoly problémára utalhat.
Az autó motortere számos fontos információt hordoz az autó állapotáról. Az alábbiakban részletesebben kifejtjük, mire érdemes figyelni a motorterek vizsgálatakor.
Motorolaj
- Olajszint: Az olajszintnek a mérőpálca által jelzett tartományon belül kell lennie. Túl alacsony olajszint súrlódást és motorhibát okozhat. Túl magas olajszint pedig tömítési problémákra utalhat.
- Olaj színe: Az új motorolaj általában áttetsző, aranyszínű. A használt olaj fokozatosan sötétedik, de nem szabad túl sötétnek lennie. A nagyon sötét, fekete olaj arra utal, hogy a motorban szennyeződések vannak, vagy hogy az olajat túl hosszú ideig nem cserélték.
- Olaj állaga: Az olajnak sűrűnek és viszkózusnak kell lennie. Ha az olaj túl híg vagy túl sűrű, az problémára utalhat.
- Olajfoltok: Ellenőrizzük a motorteret olajfoltok után. Az olajfoltok olajszivárgásra utalhatnak, ami idővel komoly problémákhoz vezethet.
Mire utalhat a piszkos vagy túl sötét olaj?
- Hosszú olajcsere intervallum: Ha az olajat túl hosszú ideig nem cserélték, az szennyeződésekkel telítődik, ami fokozza a motor kopását.
- Motorhiba: A motor belső alkatrészeinek kopása vagy sérülése is okozhatja az olaj szennyeződését.
Fékfolyadék
- Fékfolyadék szint: A fékfolyadék szintjének a tartályban jelzett maximum és minimum között kell lennie. Túl alacsony szint esetén a fékhatás gyengülhet.
- Fékfolyadék színe: Az új fékfolyadék általában áttetsző, sárgás színű. A használt fékfolyadék idővel elsötétül és szennyeződéseket tartalmazhat. A sötét vagy szennyezett fékfolyadék hatékonysága csökken, és korróziót okozhat a fékrendszerben.
- Fékfolyadék állaga: A fékfolyadéknak tiszta és száraznak kell lennie. A nedves vagy olajos fékfolyadék a fékrendszerben lévő problémára utalhat.
Mire utalhat a sötét vagy szennyezett fékfolyadék?
- Víz a fékfolyadékban: A víz a fékfolyadék forráspontját csökkenti, ami fékhibahoz vezethet.
- Kopott fékbetétek: A kopott fékbetétek fémportja szennyezi a fékfolyadékot.
Hűtőfolyadék
- Hűtőfolyadék szint: A hűtőfolyadék szintjének a tartályban jelzett maximum és minimum között kell lennie. Túl alacsony szint esetén a motor túlmelegedhet.
- Hűtőfolyadék színe: Az új hűtőfolyadék általában színes (rózsaszín, zöld, kék), de az autó típusától függően eltérő lehet. A rozsdás vagy olajos hűtőfolyadék komoly problémára utalhat.
- Hűtőfolyadék állaga: A hűtőfolyadéknak tiszta és átlátszónak kell lennie. Az olajos vagy habos hűtőfolyadék a tömítéshiba vagy a hengerfej töredezés jele lehet.
Mire utalhat a rozsdás vagy olajos hűtőfolyadék?
- Tömítéshiba: A hengerfej tömítése vagy a vízpumpán lévő tömítés meghibásodása esetén az olaj bekerülhet a hűtőrendszerbe.
- Rozsdásodás: A rozsda a hűtőrendszerben lévő korróziót jelzi, ami a hűtőrendszer tömítetlenségéhez vezethet.
4. Motortér
- Olajfoltok: Ellenőrizzük a motorteret olajfoltok után, amelyek olajszivárgásra utalhatnak.
- Hűtőfolyadék foltok: A hűtőfolyadék foltok a tömítéshibára vagy a hűtőrendszer sérülésére utalhatnak.
5. Elektromos rendszer
- Fényszórók, irányjelzők, féklámpák: Ellenőrizzük, hogy minden világítás megfelelően működik-e.
- Ablakmosó rendszer: Győződjünk meg róla, hogy az ablakmosó rendszer működik és elegendő folyadék van a tartályban.
- Klímaberendezés: Próbáljuk ki a klímaberendezést, hogy megfelelően hűt-e vagy fűt-e.
Világítás
- Fényszórók: Győződjünk meg róla, hogy mind a távolsági, mind a tompított fényszórók megfelelően világítanak. Ellenőrizzük a fényerőt, az élességet és a beállítást.
- Irányjelzők: Minden irányjelzőnek egyenletesen és jól láthatóan kell villognia. Figyeljünk a hangjelzésre is.
- Féklámpák: A féklámpáknak azonnal be kell kapcsolni fékezéskor. Ellenőrizzük a harmadik féklámpát is.
- Harmadik féklámpa: A harmadik féklámpa javítja a láthatóságot, ezért fontos, hogy megfelelően működjön.
- Ködlámpák: Ha az autó rendelkezik ködlámpákkal, azokat is próbáljuk ki.
- Hátsó lámpa: A hátsó lámpa biztosítja a hátramenet közbeni láthatóságot.
- Belső világítás: Ellenőrizzük a belső világítás működését, beleértve az olvasólámpákat és a csomagtér világítást.
Ablakmosó rendszer
- Folyadék szint: Győződjünk meg róla, hogy az ablakmosó tartályban elegendő folyadék van.
- Szórófejek: Ellenőrizzük, hogy a szórófejek nem eltömődtek-e és megfelelően permeteznek.
- Folyadék áramlása: Indítsuk be az ablakmosót és ellenőrizzük, hogy a folyadék megfelelő erővel és mennyiségben kerül-e ki a fúvókákból.
Klímaberendezés
- Hűtés: Kapcsoljuk be a klímaberendezést a leghidegebb fokozatra és ellenőrizzük, hogy a levegő megfelelően hűt-e. Figyeljünk a levegő áramlásának erősségére és irányára.
- Fűtés: Kapcsoljuk be a fűtést a legmelegebb fokozatra és ellenőrizzük, hogy a levegő megfelelően melegít-e.
- Klíma: Ellenőrizzük a klímarendszer működését. A levegőnek egyenletesen kell áramolnia a kabinban.
- Szagok: Figyeljünk arra, hogy a klímaberendezésből ne jöjjön kellemetlen szag.
Mire utalhatnak a hibák?
- Égett izzók: Az égett izzók egyszerűen cserélhetők.
- Elektromos hiba: Ha több világítás sem működik, az elektromos hiba jele lehet.
- Eldugult tömlők: Az eldugult vagy befagyott tömlők miatt a víz nem tud elfolyni az ablakmosó tartályból, és a klímaberendezésben penész képződhet.
- Kompresszor hiba: Ha a klímaberendezés nem hűt, az kompresszor hiba jele lehet.
6. Utastér
- Ülések és kárpitok: Ellenőrizzük az ülések és kárpitok állapotát. Keressünk foltokat, szakadásokat vagy kopásokat.
- Műszerfal és kezelőszervek: Ellenőrizzük a műszerfal és a kezelőszervek működését.
- Szagok: Figyeljünk a kellemetlen szagokra, például dohányfüst vagy állatszag.
7. Tesztkör
- Motorhang: Figyeljünk a motor hangjára, ne legyen szokatlan zaj.
- Váltó és kuplung: Ellenőrizzük a váltó és kuplung működését.
- Fékek: Teszteljük a fékek hatékonyságát és a fékpedál nyomáspontját.
- Kormányzás: Ellenőrizzük a kormányzás könnyűségét és pontosságát.
- Futómű: Teszteljük a futóművet különböző útfelületeken, figyeljünk a rezgésekre és a kormányrázásra.
Az autó motorjának hangja, a váltó és kuplung működése, a fékek hatékonysága, a kormányzás és a futómű állapota mind fontos információkat nyújt a jármű állapotáról és vezethetőségéről.
Motorhang
- Egyenletes járás: Az egészséges motor egyenletesen jár, nincsenek idegen zajok, kopogások vagy kattogások.
- Hidegindítás: Figyeljünk a hidegindításra, a motornak könnyen és gyorsan kell beindulnia.
- Terhelés alatti hang: Gázadáskor a motor hangja fokozódik, de nem szabad, hogy idegen zajok keletkezzenek.
- Kopogás: A kopogás a motor túlmelegedésére vagy detonációra utalhat, ami komoly károkat okozhat a motorban.
Mire utalhatnak a szokatlan zajok?
- Motorhiba: A kopogás, kattogás vagy füttyögés motorhibára utalhat.
- Kopott vezérműszíj: A vezérműszíj kopása vagy elszakadása súlyos motorsérülést okozhat.
Váltó és kuplung
- Váltókar: A váltókarnak könnyen és pontosan kell mozognia, a fokozatoknak könnyen kapcsolódniuk kell.
- Kuplung: A kuplungnak simán kell felengednie és kapcsolnia. A hirtelen felengedés vagy a csúszás kuplungproblémára utalhat.
- Zajok: A váltáskor nem szabad szokatlan zajoknak hallatszódniuk.
Mire utalhatnak a váltási problémák?
- Kopott kuplung: A kopott kuplung csúszik, és nem képes megfelelően átadni a hajtást.
- Váltóhiba: A váltóban lévő kopás vagy sérülés nehezíti a váltást és zajokat okozhat.
Fékek
- Fékpedál: A fékpedálnak keménynek és érzékenynek kell lennie. A puha pedál vagy a hosszú fékút fékproblémára utalhat.
- Fékezés egyenletessége: A fékezésnek egyenletesnek kell lennie, az autónak egyenes vonalban kell lassulnia.
- Fékszajok: A fékezéskor hallható súrlódási zajok a fékbetétek vagy a féktárcsák kopására utalhatnak.
Mire utalhat a gyenge fékhatás?
- Kopott fékbetétek vagy féktárcsák: A kopott fékbetétek vagy féktárcsák nem biztosítanak megfelelő fékhatást.
- Fékfolyadék probléma: A szennyezett vagy levegős fékfolyadék is gyengítheti a fékhatást.
Kormányzás
- Könnyűség: A kormánynak könnyen kell fordulnia, de nem szabad túl könnyűnek lennie.
- Pontosság: A kormánynak pontosan kell követnie a vezető utasításait.
- Ütésmentes: A kormányzásnak ütésmentesnek kell lennie, rázkódás nélkül.
Mire utalhat a nehéz vagy pontatlan kormányzás?
- Sérült kormányösszekötők: A sérült kormányösszekötők nehezíthetik a kormányzást és pontatlanságot okozhatnak.
- Sérült futómű: A futóműben lévő hibák is befolyásolhatják a kormányzás könnyűségét és pontosságát.
Futómű
- Rezgések: Különböző útfelületeken haladva figyeljünk a rezgésekre. A túlzott rezgés a futóműben lévő kopásra vagy sérülésre utalhat.
- Kormányrázás: Ha az autó egyenetlen útfelületen haladva rázkódik, az a kerekek kiegyensúlyozatlanságára vagy a futómű beállításának hibájára utalhat.
- Zajok: A futóműben hallható kopogások vagy csikorgások a futómű alkatrészeinek kopására utalhatnak.
Mire utalhatnak a futómű problémák?
- Kopott lengéscsillapítók: A kopott lengéscsillapítók kényelmetlen vezetési élményt nyújtanak és növelik a fékutat.
- Sérült stabilizátor rudak: A stabilizátor rudak sérülése a kanyarvétel közbeni billegéshez vezethet.
- Sérült gömbcsuklók: A sérült gömbcsuklók a kormányzás pontatlanságát okozhatják, nagy kormány holtjátékkal járhatnak.
8. Szervizkönyv
- Kérjük meg az eladót, hogy mutassa meg az autó szervizkönyvét.
- Ellenőrizzük, hogy a szervizintervallumokat betartották-e.
- Figyeljünk a szervizelések gyakoriságára és a felhasznált alkatrészek minőségére.
Az autó szervizkönyve egy olyan dokumentum, amely az autó teljes életciklusát rögzíti. A szervizkönyv alapján nyomon követhetőek az elvégzett szervizek, javítások, valamint az autó által megtett kilométerek. Ezért az autóvásárláskor kiemelt fontosságú a szervizkönyv alapos átvizsgálása.
Miért fontos a szervizkönyv?
- Állapotfelmérés: A szervizkönyv alapján képet kaphatunk az autó műszaki állapotáról, arról, hogy rendszeresen karbantartották-e.
- Élettartam becslés: A szervizkönyv adatai alapján becsülhető az autó várható élettartama.
- Rejtett hibák feltárása: A szervizkönyvben szereplő javításokból következtethetünk arra, hogy az autónak voltak-e komolyabb problémái.
- Értékmeghatározás: A vezetett szervizkönyv növeli az autó értékét.
Mire figyeljünk a szervizkönyv vizsgálatakor?
- Teljesség: A szervizkönyvnek minden szervizelésről tartalmaznia kell bejegyzést.
- Rendszeresség: Ellenőrizzük, hogy a szervizintervallumokat betartották-e. A gyártó által előírt szervizintervallumok az autó típusától és motorjától függően változhatnak.
- Szervizhelyek: Ideális esetben a szervizelések egy márkaszervizben történtek.
- Felhasznált alkatrészek: Érdemes megvizsgálni, hogy milyen alkatrészeket használtak a szervizelések során. Az eredeti alkatrészek használata hosszú távon előnyösebb.
- Kilométerállások: A szervizkönyvben rögzített kilométerállásoknak összhangban kell lenniük az autó aktuális kilométerállásával.
- Számlák: Ha van hozzá, érdemes a szervizszámlákat is megvizsgálni. Ezek további információkat nyújthatnak a végzett munkálatokról és a felhasznált alkatrészekről.
Mire utalhatnak a hiányosságok a szervizkönyvben?
- Elhanyagolt karbantartás: Ha a szervizkönyv hiányos vagy a szervizintervallumokat nem tartották be, az arra utalhat, hogy az autót nem megfelelően karbantartották.
- Rejtett hibák: Ha a szervizkönyvben olyan javítások szerepelnek, amelyek komolyabb problémákra utalnak, érdemes alaposabban megvizsgálni az autót.
- Kilométeróra visszaállítás: Ha a kilométerállások nem egyeznek, az arra utalhat, hogy az autó kilométeróráját visszaállították.
Mi a teendő, ha nincs szervizkönyv?
Ha az autóhoz nincs szervizkönyv, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy az autó rossz állapotban van. Lehetséges, hogy a szervizkönyvet elveszítették vagy eltévedt. Ebben az esetben érdemes megkérdezni az eladót, hogy van-e más dokumentum, amely az autó szerviztörténetéről tanúskodik (pl. számlák, garanciajegyek).
9. Szakértői segítség
Ha nem vagyunk biztosak az autó állapotában, érdemes szakértő segítségét kérni. Egy tapasztalt használt autó szakértő segíthet felismerni a rejtett hibákat és megállapítani az autó valódi értékét.
Az autóvásárlás fontos döntés, ezért érdemes alaposan megvizsgálni a gépjárművet, mielőtt meghozzuk a végső döntést.